Scheepvaart wijkt uit voor dolfijnen
Het dolfijnenbestand in de Middellandse Zee is de jongste twintig jaar door het vissen met sleepnetten en het drukke scheepvaartverkeer gevoelig achteruit gegaan. Onderzoekers van de milieubeweging Earthwatch konden aantonen dat dit grotendeels te wijten is aan de constante trafiek van olietankers, containerschepen en andere grote cargoboten. Daarop besloten de Spaanse scheepvaartautoriteiten en de International Maritime Organisation om de vaarroutes ruim twintig mijl meer naar het zuiden te verleggen.
Het gebied in kwestie is de Zee van Alboran, het meest westelijke gedeelte van de Middellandse Zee in de buurt van de Straat van Gibraltar. Het gebied vormt een belangrijke reisroute voor vele maritieme diersoorten. Ten oosten van Gibraltar, in de buurt van Almeria, ligt ook het Cabo de Gata National Park, maar tot nu toe hebben schepen altijd dwars door het gebied gevaren. Dertig procent van alle maritiem vervoer van de wereld passeert er.
Daardoor worden de fouragegebieden van talloze vissoorten verstoord. “Bovendien is er altijd het gevaar dat een tanker aan de grond zou lopen en doormidden breken,” aldus de Britse krant The Independent. “Dat zou zware schade kunnen toebrengen aan het hele gebied.” Door het verplaatsen van de vaarroutes is dat gevaar nu grotendeels geweken en is meteen de laatste grote populatie van de tuimelaar in de Middellandse Zee gered.
Elders in de Middellandse Zee is de tuimelaar-populatie immers zeer gefragmenteerd. Locale populaties zijn dikwijls genetisch geïsoleerd, met vele groepjes die amper twee tot vijf exemplaren tellen. In de buurt van Almeria bestaan de populaties echter uit een dertigtal dieren. Gehoopt wordt dat het verleggen van de vaarroutes ervoor zal zorgen dat een dergelijk gezonde samenstelling behouden kan blijven.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home